نیشابور : مگسی نیشابور شیرین تر از قند در دنیا بی مانند
نوشته شده توسط : هادی جعفری آموزگارمدارس روستایی نیشابور

مگسی نیشابور شیرین تر از قند در دنیا بی مانند. میوه طالبی(مگسی نیشابوری) در روستاهای حومه نیشابور: کارجیج ؛ بلقشه، اسلامیه؛ قبید؛خمار؛ شمس آباد، میرآباد ، هاشم آباد کشت می شود .این محصول در ابتدای بهار کشت و اواسط تابستان برداشت می شود.. مگسی نیشابور شیرین تر از عسل .در هیچ کجای ایران طالبی با این رنگ
وطعم دیده نشده است
 
 
 Image result for ‫مگسی نیشابور‬‎
 




:: بازدید از این مطلب : 14166
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 28 / 6 / 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
علیرضا در تاریخ : 1396/1/19/6 - - گفته است :
با سلام و احترام . من بذر مگسی نیشابور رو به صورت نشا کاشتم و اماده انتقال به زمین هست . میشه لطف کنید و نحوه و شرایط کاشت و نگهداری رو به صورت مختصر توضیح بدید . و اینکه امکان کاشت گلخانه ای وجود دارد ؟ ممنونم
پاسخ:سلام و عرض ادب . خدمت شما عزیز بزرگوار. حقیقتا در منطقه نیشابور ،کشت گلخانه ای مگسی نداریم. معمولا دانه های مگسی را سی ساعت قبل از کشت ،داخل سطل آب خیس نگه می دارند. سپس دانه را شستشو می دهند . سپس دانه تمیز را دوباره داخل ظرف آب قرار می دهند وبه زمین آماده کشت که قبلا آبیاری شده (معمولا ده روز قبل)و اکنون خاک آن نرم است . کشت می شود.ابتدا یک بیل خاک از زمین کنده می شود. دوباره همان خاک به جای اول برمی گردد. با پشت بیل خوب خاک را نرم می کنیم. سپس با نیش بیل حفره ای کوچک در محل مرطوب ونرم خاک به طول هشت سانتیمتر ایجاد می کنیم.هفت یا هشت دانه مگسی بصورت یک جا و کنار هم داخل خاک قرار می دهیم. روی دانه ها را با خاک نرم ونمناک می پوشانیم. در انتها یک مشت شن روی خاک پهن می کنیم . بعد از حدود هشت تا ده روز که جوانه ها از خاک برون آمدند.فقط قوی ترین بوته را نگه می داریم و بقیه را قطع می کنیم. البته باید مواظب پرندگان بود . چون ساقه و برگ در ده روز اول خیلی شیرین است. پرندگان خصوصا کبوتر جوانه ها را هدف قرار می دهند.

/weblog/file/img/m.jpg
حسین در تاریخ : 1395/5/2/6 - - گفته است :
سلام. من همین چند روز پیش به اتفاق خانواده توفیق زیارت حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا ( ع) رو داشتم. موقع برگشت در نیشابور از این نوع بسیار خوشمزه طالبی گرفتیم و نوش جان کردیم. حیفم می آید که مگسی شما فقط در آن محدوده‌ها پیدا شود و نتوانم دوباره و به راحتی تهیه کنم.
اگر کاشت آن با منطقه جنوب (بوشهر) سازگار باشد خیلی دلم می‌خواهد باعث گسترش کشت آن باشم.
دوست عزیز و هموطن خونگرم بوشهری ؛زیارت شما قبول .ممنون از لطف و محبت شما. حقیقتا خدمت شما سرور گرامی .باید عرض کنم .کاشت این محصول با آب و هوای گرم جنوب سازگار نیست.

/weblog/file/img/m.jpg
حسینی در تاریخ : 1394/6/22/sheshomshahidnadery - - گفته است :
دوست عزیز اگر همینک سری به بازار میوه نیشابور بزنید.به وفور مگسی نیشابور پیدا می شود.پس از میل کردن میوه تخمه آن را در آفتاب خشک کنید و اواسط فروردین آینده بکارید.

/weblog/file/img/m.jpg
محمد در تاریخ : 1394/6/22/sheshomshahidnadery - - گفته است :
با سلام و احترام . میخواستم بدونم از کجا میشه بذر خربزه ایوانکی و یا طالبی مگسی رو خریداری کرد ؟
نکته مهم اینکه بذر بومی و محلی باشه .


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: